7 výhod zimního běhání venku

7 výhod zimního běhání venku

Přiznejme si to – nalézt motivaci k výkonu v těchto mrazivých a sněhových dnech je mnohdy velmi složité. Během pracovního týdne se běžně stává, že do práce odcházíme za tmy a za tmy se domů taky vracíme. A ne vždy se podaří, abychom si sluníčka mohli užívat alespoň o víkendu.

Chladno, mokro, náledí a někdy nepříjemný sníh prostě umí občas pořádně odradit od jakéhokoliv venkovního tréninku. Ještě před tím, než to však vzdáte a své sportování v následujících měsících omezíte pouze na přeplněné tělocvičny a posilovny, stojí za to zvážit výhody venkovního zimního cvičení, které shrnul huffingtonpost.com.

Běžci jsou často znepokojeni možnými nástrahami zimního počasí. Není se však čeho bát. Důležité je obléct se do dostatečného množství vrstev a kvalitního oblečení, které bude schopné odvádět vlhkost z našeho těla ven a zároveň bude udržovat zdravou tělesnou teplotu.

Samozřejmě, že námraza a zledovatělá cesta může občas běhání znepříjemnit a vést ke zranění, ale to bychom se pak museli bát v takovém počasí jenom vyjít ven. Zimní počasí navíc nabízí benefity, kterých není možné takto efektivně dosahovat v žádném jiném ročním období.

1. Spálíte více kalorií

Tělo má v zimě mnohem více práce s regulací teploty, a tak zároveň během zimního tréninku spalujete více kalorií, než by tomu bylo v interiéru. Přestože spalování velmi záleží na postavě a konkrétní venkovní teplotě, tento fakt může, zejména v období po projedených vánočních svátcích, působit jako efektivní morální vzpruha.

2. Posílíte své srdce

V chladném počasí srdce těžším způsobem distribuuje krev po celém těle. Takový nápor škodí nemocnému srdci, další stres může onemocnění ještě zhoršit. Ale pro pravidelného sportovce s určitou kardiovaskulární vytrvalostí může takový výkon v chladném počasí připravovat tělo na další namáhavé cvičení v budoucnu.

3. Budete více pít

4. Hranici „mrazové tolerance“ postupně budete posouvat

Někdy může být až vyloženě bolestivé donutit se do prvního zimního tréninku, ale buďte si jisti, že postupem času to bude výrazně snazší. Podle hlavního trenéra New York Road Runners Johna Honerkampa, je důležité přizpůsobit výkonnostní očekávání tomu, jak jsme schopni se v mrazivém prostředí aklimatizovat.

Nelze proto očekávat typický výkon, jehož dosahujeme za normálního počasí. Proto věnujte pozornost úsilí a námaze, kterou výkonu dáváte, nikoliv přesně naměřeným časům, vzdálenostem a jiným výkonnostním cílům. Vše je třeba vnímat v kontextu mrazu a napadlého sněhu. Zohlednění podmínek je důležité.

5. Rozcvičení a zahřátí je naprosto klíčové

Správné rozehřátí je nezbytné pro udržení těla v co možná nejlepší fitness kondici, ale ještě důležitější to je v mrazivém počasí. Tělo musí stále zůstat ve svižné a teplé formě, jenom tak se zabrání bolestivým zvratům, podvrtnutím a jiným zraněním. Během zimy se naučíte správně zahřívat a naučené zvyky si pak přenesete i do teplejšího počasí.

6. Zvýšíte příjem vitamínu D

 

Ani velmi nízká teplota neznamená, že slunce není schopné dodávat důležitý živiny, kterými nás zásobuje během letních měsíců. Sluníčko navíc působí velmi kladně na naši psychiku, o to více v době, kdy se nám jej dostává jen velmi málo a přísun přirozeného světla je už tak značně omezen. Jen nezapomeňte na opalovací krém (ano, i když mrzne), je-li vaše pokožka vystavena slunečnímu svitu více jak deset minut v kuse.

7. Budete se cítit šťastnější a plní energie

Cvičení za chladného počasí umí zlepšit náladu, hlavně díky nedostatku vlhkosti, která v létě často vytváří pocit těžkého vzduchu. Pozitivně působí i stimulační efekt chladu. Pro tělo je náročné zůstat v teple, a tak množství vyplavených endorfinů způsobuje silnější pocit štěstí a lehkosti po jakékoliv venkovní mrazivé námaze.

Autorem článku je Jan David. V současné době hltá přednášky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Převzato z webu www.bezeckaskola.cz s laskavým svolením Miloše Škorpila.